Det gode liv i Levanto

citta.slow.03

Cittaslowbyen Levanto ble et hyggelig bekjentskap. Livet er «tempo giousto» som italienerne ville sagt det som betyr å skynde seg langsomt. Levanto ligger mellom Genova og Pisa, nær verdensarvbyene Cinque Terre. Medlemscharteret til  de langsomme byene består av 52 kriterier innefor 6 kjerneområder der det skal være fokus på miljø, kommunal infrastruktur, teknoklogi til nytte for byens kvalitet, lokal produksjon, gjestfrihet og bevistgjøring.

RELATERT INFORMASJON: Kriterier for å bli en Cittaslowkommune – Informasjon om de norske cittaslowkommunene (PDF)

Tilrettelegging for de gående og syklende samt at turistene er byens gjester og behandles deretter er en selvfølge. Det er fokus på vennlighet, mangfold og felleskap. Store kjøpesentra, agressiv markedsføring og standardisering skys som pesten i Slow Citiy byen Levanto.

citta.slow.01

Glorete og blinkende reklameplakater, internasjonale «copy paste» kjeder, store parkeringshus; finnes ikke i Levanto.  Lydnivået er behagelig lavt på kveldstid, her finnes ingen store nattklubber og diskoteker som forstyrrer nattesøvnen. Kun kirkeklokkene som slår hele og kvarte slag forstyrrer døgnrytmen.  Mangfoldet av små og frittstående bakerier, slakterbutikker, fiskebutikker, utsalg for lokal vin og kondimeter er påtagelig i Levanto; og det selv om byen kun har 6000 fastboende og det dobbelte antall sommergjester. Som sommergjest ble jeg også grundig satt inn søppelsortering om hvilke poser som skulle settes ut i gaten til ulike dager.

cotta.slow.02

Biltrafikk og parkering er  «regulert» i Levanto så i de trange gatene gjør de lokale vareleverandørene unna jobben grytidlig i god tid før turistene strømmer ut i gatene noe timer senere. Det skal være kronglete å sette fra seg og bruke bilen. Dette har ført til at det er de syklende og gående som «eier» gata, bilene spiller andrefiolin og må finne seg i og være myke trafikanter. Man behøver strengt tatt ikke bil i Levanto kan de fastboende fortelle. Det er hyppige togavganger både til Piza i øst og Ventimiglia i vest. Nabobyen Montrosse al Mare og de fire andre byene i «verdensarven» Cinque Terre ligger også minutter unna med toget.

citta.slow.04

De «langsomme byene» ble til i 1999 da ordføreren i de italienske byen Greve i Chianti, Paolo Saturini ønsket seg en utvikling av en sin by. Han ville ha fokus på å forbedre livskvaliteten for byens innbyggere. Ordførerene i byene Bra, Orvieto og Positano hengte seg på ideen, siden er det blitt etablert nærmere 200 «langsomme byer» over hele verden fortrinnsvis i Europa. Norge har også et knippe langsomme byer, Sokndal, Levanger og Eidskog.

Medlemscharteret til  de langsomme byene består av 52 kriterier innefor 6 kjerneområder

Kriteriene er delt inn i følgende hovedområder:

  • Prinsipper for miljøarbeidet.
  • Prinsipper for infrastrukturen.
  • Tekniske løsninger for bymiljøet.
  • Fremme av lokal produksjon.
  • Gjestfrihet.
  • Informasjon.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *